PENJELASAN RINGKAS
TCMP
BAHAGIAN
PENDAHULUAN
Secara ringkasnya, perenggan pendahuluan TMP
mempunyai bentuk seperti berikut:.
Ayat 1 Ayat penyataan tema(mayapada,marcapada…..)
Ayat 2 Definisi tema(Dari segi konsepsinya.....)
Ayat 3 Ayat rangsangan (mengapa/bagaimana/siapa)
Ayat 4 Ayat contoh / tokoh(Menurut......)
Ayat 5 Ayat arah soalan(Oleh itu,....(arah soalan)
BAHAGIAN ISI
Secara ringkasnya, perenggan isi TMP mempunyai
bentuk seperti berikut:.
Ayat 1 Ayat arah soalan t tema
Ayat 2 Ayat rangsangan ( mengapa, bagaimana,
siapa)
Ayat 3 Ayat rangsangan( mengapa, bagaimana, siapa)
Ayat 4 Ayat contoh / tokoh
Ayat 5 Ayat rangsangan kesimpulan
perenggan(Sekiranya,...)
BAHAGIAN KESIMPULAN
Secara ringkasnya, perenggan kesimpulan TMP
mempunyai bentuk seperti berikut:.
Ayat 1 Ayat penyataan tema(Akhirulkalamnya,….)
Ayat 2 Ayat rangsangan harapan (Semoga….)
Ayat 3 Ayat rangsangan Pandangan
(sememangnya,.....)
Ayat 4 Ayat rangsangan cadangan(Oleh itu, kita
perlu....)
Ayat 5 Ayat rangsangan kesimpulan
perenggan(Sekiranya....)
TEKNIK CARA MUDAH
PERENGGAN
TMP : ALTERNATIF BAGI PELAJAR SEDERHANA DAN
POTENSI
TCMP sebagai alternatif pelajar sederhana dan
potensi dibentangkan dalam Pertandingan Inovasi Guru Kategori Individu Menengah
Pahang 2009. Memperoleh tempat ketiga Negeri Pahang 2009 dan tempat kedua
Sempena Hari Guru Daerah Kuantan 2009.
A. STRUKTUR SETIAP PERENGGAN
A1 =Idea utama
A2 = Huraian
A3 = Huraian
A4 = Data, contoh, statistik, pendapat,
peribahasa, ungkapan menarik
A5 = Kesimpulan perenggan
* A ialah ayat
B. PANDUAN PERMULAAN PERENGGAN PENDAHULUAN
Pelajar memulakan karangan dengan kata / frasa
berikut ;
Akhir-akhir ini,......
Kebelakangan ini,......
Sejak belakangan ini,......
Mayapada,.............
Marcapada,...........
Dalam mengejar era modenisasi.......
C. PANDUAN MEMULAKAN PERENGGAN IDEA
Mulakan ayat idea utama dengan kata arah soalan
seperti berikut;
Punca/cara / usaha / kepentingan yang perlu
diperhalusi ialah,.....................
D. PANDUAN MENULIS KESIMPULAN / PENUTUP KARANGAN
Mulakan ayat kesimpulan dengan kata berikut;
Kesimpulannya,.....
Secara tuntas,.........
Sebagai akhir kalam,.......
Konklusinya,............
Sebagai intiha,..........
E. KONSEP ASAS YANG PERLU DIKETAHUI PELAJAR
Tema = isu dalam soalan
Ayat Arah = ayat yang menjurus kepada kehendak
soalan
Ayat Huraian = ayat yang menghurai idea
Ayat Contoh = ayat yang menyatakan
contoh(dimulakan dengan Menurut ...atau Sebagai contoh,..)berdasarkan
pengetahuan sedia ada pelajar tanpa merujuk bahan / maklumat yang betul
Ayat Simpul = Ayat yang menggabungkan harapan ,
pandangan dan cadangan terhadap isu
F. PROSEDUR
PELAKSANAAN OLEH GURU DI SEKOLAH
1. Guru menjelaskan secara ringkas perkara A,B,C,D
dan E
2. Guru mengedarkan bahan modul latihan bahagian
pendahuluan,isi dan kesimpulan kepada pelajar.
3. Guru memudah cara dan membimbing pelajar
bermula ayat 1 hingga ayat 5 bahagian pendahuluan, diikuti bahagian isi dan
bahagian kesimpulan.
4. Guru perlu memastikan pelajar menulis ayat demi
ayat bersama-sama. Jika ada pelajar yang masih belum menghabiskan ayat
sebelumnya, guru perlu memastikan pelajar tersebut menulis sebelum memulakan
ayat seterusnya.
Perkara asas yang perlu ada pada pelajar semasa
menulis bahagian kesimpulan ialah;
i. Mengetahui elemen asas kesimpulan seperti
pandangan, cadangan dan harapan .
ii. Pandangan perlu bermula dengan
(Sememangnya...)
iii. Harapan perlu bermula dengan (Semoga...)
iv. Cadangan perlu bermula dengan ( Oleh itu,
kita perlu...)
LATIHAN MENGENAL PASTI TEMA DAN ARAH SOALAN
TEMA DAN ARAH SOALAN
Latihan 1
Nyatakan tema dan arah soalan tajuk karangan di
bawah.
Kegilaan terhadap pelbagai program televisyen
realiti mengakibatkan tumpuan dalam bidang pelajaran anak-anak terabai.
Berikan pendapat anda tentang peranan ibu bapa
dalam usaha mengawal kecenderungan anak-anak terhadap program televisyen
realiti ini.
Tema :
.......................................................................................
Arah soalan ;
................................................................................
Latihan 2
Nyatakan tema dan arah soalan tajuk karangan di
bawah.
Di Malaysia, nasib golongan istimewa atau lebih
dikenali sebagai Orang Kurang Upaya (OKU) turut mendapat perhatian serius dan
pembelaan daripada pihak kerajaan dan masyarakat yang amat prihatin terhadap
golongan tersebut.
Tulis sebuah rencana tentang usaha-usaha yang
dijalankan oleh pihak kerajaan bagi membantu golongan tersebut.
Tema :
.......................................................................................
Arah soalan ;
................................................................................
Latihan 3
Nyatakan tema dan arah soalan tajuk karangan di
bawah.
Negara kita telah berjaya merapatkan hubungan
diplomatik dengan negara-negara luar melalui bahasa, kebudayaan, dan sistem
pendidikan yang sistematik.
Ulaskan pernyataan tersebut
Tema :
........................................................................................
Arah soalan ;
.................................................................................
PANDUAN PENULISAN
KARANGAN RESPONS TERBUKA
1. APAKAH PERENGGAN ?
Perenggan merupakan satu kumpulan ayat tentang isi atau idea yang sama.
Dalam penulisan, pembinaan perenggan adalah penting
untuk membahagikan isi yang ingin disampaikan.
Setiap kali perubahan sesuatu isi atau fokus berlaku, kita perlu memulakan
perenggan baru.
PANDUAN MEMBUAT PERENGGAN :
Untuk menghasilkan perenggan yang baik dan berkesan :
1. Tentukan ayat-ayatnya berkait.
2. Ada kesatuan dan pertautan isi.
3. Kesatuan hanya dapat dicapai jika isi yang berkait sahaja dipilih.
4. Pertautan pula dapat dicapai dengan menggunakan penanda wacana. Contohnya:
selain itu, tambahan lagi, di samping itu, juga, seterusnya dan selanjutnya.
PERENGGAN DALAM KARANGAN RESPONS TERBUKA.
1. Perenggan pengenalan
2. Perenggan isi
3. Perenggan kesimpulan
PERENGGAN PENGENALAN :
Terdapat dua jenis ayat dalam perenggan pengenalan karangan respons terbuka
iaitu :
1. Ayat rangsangan.
2. Ayat arah.
AYAT RANGSANGAN :
Ayat rangsangan ialah ayat yang berkaitan dengan tema atau soalan karangan.
Kebiasaannya, ayat 1 hingga ayat 4 pengenalan merupakan ayat rangsangan (AR).
Ayat rangsangan tidak membincangkan perkara yang akan disentuh dalam perenggan
isi.
Soalan contoh :
Pada pendapat anda, apakah kesan-kesan yang akan timbul jika peperangan terus
berlaku ?
(AR1) : Dalam tempoh 10 tahun belakangan ini, peperangan
telah berlaku di merata-rata kawasan di dunia ini.
(AR2) : Peperangan ini melibatkan negara-negara yang
berjiran atau negara-negara yang mempunyai idealogi yang bertentangan.
(AR3) : Peperangan juga berlaku disebabkan oleh sikap
sesetengah kuasa besar yang ingin menguasai negara kecil demi memenuhi
kepentingan ekonomi mereka atau amaran kepada negara lain.
(AR4) : Dalam akhir abad yang lalu, negara Bosnia telah
berperang dengan negara Serbia, Amerika Syarikat telah menyerang negara
Afganistan dan Iraq, dan banyak lagi.
AYAT ARAH :
Ayat arah ialah ayat yang menjawab soalan karangan. Ayat ini ialah ayat yang
menjurus kepada kehendak karangan atau ayat yang menyatakan fokus utama
perbincangan karangan.
Soalan contoh :
Pada pendapat anda,apakah kesan-kesan yang
akan timbul jika peperangan terus berlaku ?
Ayat arah :
Kesemua siri peperangan yang berlaku inisebenarnya banyak menimbulkan kesan
yang negatif, baik kepada negara mahupun kepada masyarakat dunia yang lain.
PERENGGAN ISI :
1. APAKAH AYAT TOPIK ?
Ayat topik menyatakan isi utama yang ingin disampaikan dalam sesuatu perenggan. Ayat topik mempunyai
perkara pokok atau satu aspek yang
ingin dinyatakan tentang perkara pokok tersebut. Biasanya pernyataan sesuatu
aspek itu akan dapat memberikan fokus kepada penulis dan pembaca. Ayat
topik bertindak sebagai satu kawalan dalam penulisan isi (isi sokongan) dalam sesuatu penulisan.
2. APAKAH AYAT HURAIAN ?
Ayat topik perlu disokong oleh ayat huraian yang
terdiri daripada isi sokongan. Isi sokongan pula
boleh didapati dalam pelbagai bentuk seperti fakta,
pendapat, peristiwa, sebab dan akibat, statistik dan contoh. Biasanya, isi
sokongan dapat memberikan bukti, menghuraikan idea atau menjawab soalan yang
dikemukakan oleh isi utama dalam ayat topik,
dan isi tersebut mestilah berkait antara satu sama lain. Dalam penghasilan isi
dan penulisan ayat huraian, isi kawalan dalam ayat topik menjadi dasar utama.
3. APAKAH AYAT PENYIMPUL ?
Ayat penyimpul terdiri daripada tiga jenis iaitu :
1. Ayat yang menyatakan semula ayat topik.
2. Ayat yang menyimpul keseluruhan isi dalam perenggan.
3. Ayat menyimpul yang menghubungkan perenggan.
4. MASUKKAN PERIBAHASA ATAU UNGKAPAN MENARIK YANG
RELEVEN DENGAN TOPIK YANG DISENTUH.
Soalan contoh :
Pada pendapat anda, apakah kesan-kesan yang akan timbul jika peperangan terus
berlaku ?
Contoh peribahasa/ ungkapan yang
boleh digunakan:
1. Kalah jadi abu, menang jadi arang.
2. Jong pecah yu kenyang.
3. Kalau terbakar padang, maka terbakar belalang.
4. Air mata jatuh ke perut.
PERENGGAN PENUTUP :
Penutup merupakankesimpulan daripada huraian yang telah ditulis dalam
perenggan isi. Penutup merupakanrumusan menyeluruh yang merangkumkan
keseluruhan karangandalam satu penerangan yang padat. Tanpa kesimpulan,
karangan berkenaan dikatakan tidak lengkap atau tidak sempurna.
JENIS AYAT DALAM PERENGGAN PENUTUP:
1. Ayat kesimpulan umum
2. Ayat pendapat
3. Ayat cadangan
4. Ayat komen
5. Ayat penilaian
6. Ayat harapan
7. Ayat penutup
Ayat kesimpulan umum :Masalah disiplin.
Tuntasnya, jelaslah bahawa masalah disiplin yang berlaku dalam karangan murid
di sekolah disebabkan oleh kurangnya kasih sayang daripada keluarga.
Ayat pendapat : Kesan peperangan.
Kesimpulannya, semua peperangan yang berlaku di mana-mana bahagian dunia ini
banyak membawa kesan buruk, baik kepada negara itu sendiri mahupun kepada
negara lain.
Ayat cadangan : Kesan peperangan.
Oleh itu, setiap pihak atau negara yang berkenaan mestilah mencari jalan yang
terbaik atau berunding supaya peperangan dapat dielakkan.
Ayat komen : Ulasan cerpen.
Cerpen ini mampu untuk memberikan kesedaran, khususnya kepada remaja, betapa
kejayaan dapat dicapai oleh sesiapa sahaja jika ada kesungguhan, kecekalan,
semangat, dan kemahuan yang tinggi.
Ayat penilaian : Kesan peperangan.
Jika langkah ini tidak diambil, negara di seluruh dunia akan menghadapi masalah
atau menerima kesan daripada peperangan tersebut.
Ayat harapan : Kepentingan perpaduan.
Jadi, rakyat harus sedar akan kepentingan perpaduan kerana sekali perpaduan itu
runtuh, maka susah untuk mewujudkannya semula.
Ingatlah pepatah Melayu yang mengatakan bahawabersatu kita teguh, bercerai
kita roboh.
Ayat Penutup: Kesan peperangan
Peperangan merupakan kejadian yang sia-sia kerana peperangan ini tidak membawa
kebaikan kepada mana-mana pihak seperti yang terungkap dalam pepatah Melayu kalah
jadi abu, menang jadi arang.
Rujukan:
1. Buku teks Bahasa Melayu Tingkatan 4, DBP.
2. Abdul Ghalib Yunus & Dr Ghazali Lateh, Esensi
Bahasa Malaysia SPM, Longman.
Pendahuluan
I = Isu
K = Kesan isu
T = Tindakan umum untuk menangani isu
H = Hasil tindakan
H = Hubung kait dengan soalan
Isi
T = Ayat Topik (terdiri daripada DUA Frasa
F = Frasa 1
F = Frasa 2
P = Penegasan
Kesimpulan
R = Rumusan keseluruhan
C = Cadangan umum
A = Amaran peringatan yang bakal berlaku
H = Harapan penulis terhadap isu.
Semua perkara di atas diaplikasikan dalam karangan-karangan contoh sebelum ini.
Kelebihan penggunaan formula dalam aktiviti mengarang.
1. Karangan menjadi panjang dan memenuhi arahan soalan. (Biasanya 450 perkataan
ke atas)
2. Murid tidak membuang masa memikirkan perkara yang hendak ditulis.
3. Hala tuju karangan jelas dan tidak terkeluar tajuk.
4. Perenggan yang seimbang dan sekata.
5. Komponen karangan lengkap - ada pendahuluan, perenggan isi yang jelas, dan
kesimpulan.
KARANGAN PMR 1 :
Contoh Karangan :Bencana Alam
Bencana alam terutama banjir begitu kerap berlaku di negara ini terutama ketika musim hujan. Bukan sahaja harta benda musnah malah nyawa manusia turut melayang.
Jelaskan punca-punca yang membawa kepelbagaian bencana alam ini.
Sudah pasti kejadian bencana alam ini sesuatu takdir yang sudah ditentukan oleh Tuhan. Namun dalam pada masa yang sama kita sebagai manusia harus memikirkan pelbagai perkara yang membawa bencana ini menjadi semakin meruncing kerana sama ada kita mahu mengaku atau tidak bencana alam ini akan terus berlaku. Pemahaman terhadap punca-punca yang menjurus berlakunya bencana ala mini berupaya menimbulkan tindakan yang mampu menghalang atau mungkin mengawalnya lalu mengurangkan kadar kemusnahan harta benda dan korban manusia pula. Jadi, wujud pelbagai faktor yang membawa berlakunya bencana alam ini.
Punca yang ketara ialah bencana alam merupakan satu mala petaka yang sudah menjadi lumrah dalam sejarah peradaban manusia. Kita sudah sedia maklum dunia ini pasti akan mengalami gempa bumi, tsunami, kebakaran hutan dan juga banjir serta tiupan angin kencang pada bila-bila masa sahaja. Kajian sains telah membuktikan bahawa bumi ini memang senantiasa dalam proses perubahan meliputi kejadian bencana alam itu. Maka, bencana alam berlaku kerana perkara itu merupakan sesuatu fenomena biasa yang menimpa dunia ini sejak berkurun-kurun lalu.
Namun, bencana alam juga boleh dicetuskan akibat kemusnahan alam yang disebabkan oleh aktiviti harian terutama ekonomi manusia sejak berdekad-dekad lamanya itu. Lihat sahaja kemusnahan hutan, udara, laut dan sebagainya yang berlaku dengan begitu pantas terutama dalam era kemodenan manusia ini berbanding dengan zaman purbakala pula. Kemusnahan yang sebegitu sudah pasti akan membawa musibah yang tertentu kerana bumi ini walaupun luas pasti mengambil masa untuk mengimbangi perubahan yang drastik sebegitu. Jadi, bencana alam berlaku kerana dunia mengalami kemusnahan alam yang begitu pantas sehingga dunia itu sendiri tidak mampu untuk mengawalnya.
Malah, bencana alam juga berlaku akibat kegagalan manusia membuat perancangan. Kita semua sedia maklum bahawa manusia sudah boleh meramal musim hujan, kejadian ribut taufan dan juga memahami kejadian tsunami itu tetapi mengapakah angka kematian terus meningkat? Jawapannya mudah sahaja kerana manusia gagal membuat perancangan seperti memberitahu masyarakat lebih awal, membuat latihan untuk menghadapi bencana atau tidak mempunyai piawaian pembinaan bangunan yang baik. Sesungguhnya, kegagalan manusia untuk merancang atau bekerjasama memberikan satu persepsi bahawa kita memandang rendah keupayaan bencana ala mini atau menganggap nilai nyawa manusia itu tidak bernilai lalu membiarkan sahaja bencana alam berlaku begitu sahaja.
Malah, kejadian bencana alam kini mula dikaitkan dengan pemanasan global yang dikatakan menjadi sesuatu perkara lazim dalam peredaran usia bumi ini. Kajian saintis telah membuktikan bahawa bumi ini pasti akan mengalami satu perubahan yang drastik dalam iklim global dunia dalam tempoh masa tertentu. Semua bukti kajian lalu mengesahkan bahawa bencana alam merupakan sesuatu perkara yang akan, sedang dan terus berlaku di dunia ini. Oleh itu, bencana alam turut berlaku akibat perubahan iklim dunia yang dikaitkan dengan fenomena pemasan global.
Kesimpulannya, bencana alam berlaku berdasarkan pelbagai punca seperti yang dihuraikan tadi. Semua faktor ini saling berkait lalu menjadikan bencana alam itu begitu kritikal terutama apabila mengorbankan ribuaan nyawa dengan sekelip mata. Kita perlu sedar dan cuba membantu untuk memulihkan semula alam sekitar kerana itulah jawapan kepada penyelesaian bencana alam ini. Peribahasa hendak buat seribu daya tak hendak seribu dalih menjadi renungan kepada kita semua dalam menangani kemelut ini.
Gambar Kejadian Banjir Besar Di Kajang, Selangor Pada Bulan Disember 2011
Gambar Kejadian Banjir Besar Di Kajang, Selangor Pada Bulan Disember 2011
No comments:
Post a Comment